CRM selectie

  • Wat is echt belangrijk bij de selectie van CRM software?
  • Hoe pakt u het selectietraject goed aan en voorkomt u de veelgemaakte fouten?
  • Download het gratis e-boek over CRM selectie of vraag de gratis CRM box aan

De selectie van CRM software wordt vaak onderschat. Omdat deze bedrijfssoftware het gemakkelijkst wordt begrepen, bestaat het gevaar om te snel beslissingen hierover te nemen. Eenvoudige demo’s en zogenaamd objectieve vergelijkingssites werken een snelle en weinig doordachte keuze in de hand. De vervelende gevolgen van een foute CRM keuze ervaart u pas later. Wat is echt belangrijk bij het selecteren van een CRM pakket? En hoe pakt u het selectietraject zo aan dat u fouten voorkomt en de beste keuze maakt? Download ons gratis boekje over CRM selectie of maak gebruik van de complete CRM box.

Weet precies hoe u
CRM software selecteert


CRM selectie overzicht


Wat is CRM selectie?

CRM selectie houdt in dat u uit een paar honderd oplossingen het pakket gaat kiezen die het allerbest voldoet aan uw eisen en wensen. Functioneel, technisch, praktisch en qua kosten moet het passen bij uw bedrijf en werkprocessen. Dat betekent dat u in uw voorbereiding precies moet weten waar uw nieuwe CRM oplossing aan moet voldoen. Als in deze eerste fase van uw CRM project belangrijke aspecten over het hoofd worden gezien of als uw uitgangspunten teveel gebaseerd zijn op wat u al kent, is de kans klein dat u uiteindelijk een goede keuze maakt. In de praktijk wordt de selectie van een CRM pakket vaak te snel en ondoordacht uitgevoerd. De focus ligt te snel op bekende namen (‘dan zal het wel goed zijn’), wat anderen u aanbevelen (hun werkprocessen kunnen totaal anders zijn), wat u geadviseerd wordt (zelden onafhankelijk) of wat u toevallig online tegenkomt. In alle gevallen geldt: u staat op het punt een kans te missen of een fout te maken. Om dat te voorkomen heeft u zelf voldoende kennis nodig. Dan weet u waarin CRM oplossingen verschillen, wat wel en niet bepalende aspecten voor u zijn, hoe u tot een goed besluit komt en op welke manier u dat deel van uw CRM project in goede banen leidt. Iedere minuut die u nu besteedt aan een goede selectie, verdient u straks ruimschoots terug met succesvollere salesprocessen.

Lastig om goede keuzes te maken

Toepassingen en functionaliteiten van verschillende CRM pakketten overlappen elkaar, waardoor het moeilijk is om onderscheid te maken. Daarnaast beloven sommige softwareleveranciers u meer dan zij kunnen waarmaken en kunnen adviseurs op dit terrein elkaar tegenspreken in wat nu écht het beste voor uw organisatie is. Uiteindelijk mag u op basis van uiteenlopende meningen, visies, productinformatie, adviezen en voorkeuren de definitieve keuze maken. Daarvoor moet u zelf weten wat belangrijk is en hoe u tot een keuze komt. Alle informatie daarover is gebundeld in de CRM box van het ICT informatiecentrum. Daarmee leveren wij al vele jaren de meest gebruikte kennisbron bij de selectie van CRM software. U kunt de box hier bekijken en gratis en vrijblijvend aanvragen.

Fases in het selecteren van een CRM pakket

In de selectiefase richt u zich volledig op de keuze van een CRM pakket die het best past bij uw organisatie en bedrijfsproces. Zeker is dat u alleen goede keuzes kunt maken als volledig duidelijk is hoe uw activiteiten rond klanten, prospects en andere relaties georganiseerd zijn. Dit onderzoekt u tijdens de voorbereidingsfase. U analyseert uw bedrijfsprocessen, definieert wat de rol is van bepaalde informatie binnen uw organisatie en bepaalt eisen en wensen. Daarna richt u zich op mogelijke oplossingen. U onderzoekt welke informatiebronnen er zijn en inventariseert de beschikbare CRM pakketten en leveranciers. De eerste globale scheiding tussen ‘niet bruikbaar’ en ‘mogelijk passend’ brengt u in deze fase aan. Dit resulteert in een longlist. Na een uitgebreide beoordeling van de software op de longlist stelt u een shortlist samen. Deze oplossingen onderzoekt u vervolgens gedetailleerd, inclusief de leveranciers ervan. Uiteindelijk kiest u twee of drie pakketten, waaruit u in de laatste fase uw CRM oplossing selecteert.

Kansen en fouten in de voorbereiding

De selectie van een CRM pakket vraagt voldoende kennis van de markt, inzicht in het totale aanbod, veel geduld en de belangrijkste fase in het hele selectietraject: een goede voorbereiding. Worden in de eerste fase van de selectie belangrijke aspecten over het hoofd gezien, dan kan dit later grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de uiteindelijke keuze. Een veelgemaakte fout is dat u zich in eerste instantie oriënteert op pakketten die een nieuwe versie zijn van wat u al gewend bent. Risico daarvan is dat u straks een oplossing heeft die u eigenlijk al had en dat u voorbij bent gegaan aan de nieuwe mogelijkheden van nieuwe software. Alleen als u daar optimaal gebruik van maakt, profiteert uw organisatie straks van het nieuwe CRM pakket. Met een goede voorbereiding vergroot u de kans dat het selectietraject uiteindelijk leidt tot een goede softwarekeuze. Weet daarom precies waaruit een goede voorbereiding bestaat. Dit wordt allemaal beschreven in het Handboek Softwareselectie.

Checklist

Met de CRM checklists van het ICT informatiecentrum ziet u in iedere fase van het selectietraject welke aspecten in die fase belangrijk zijn. Zo voorkomt u dat u stappen overslaat en beschikt u doorlopend over een overzicht welke informatiebronnen voor u beschikbaar zijn. Een hulpmiddel bij het structureren van de oriëntatie-, selectie en implementatiefase van uw relatiebeheer pakket. Lees meer over de CRM checklist.

Stappenplan

Het aanbod van CRM pakketten is groot en divers. Het aantal leveranciers is nog groter. Dat maakt de selectie van de software lastig. Dat geldt ook voor de keuze van een ervaren leverancier. De kans dat u goede keuzes maakt kunt u eenvoudig vergroten met gestructureerde aanpak van het hele selectietraject. Een goed stappenplan is hierbij onmisbaar. Lees meer over het CRM stappenplan.

Stappenplan

Het aanbod van CRM pakketten is groot en divers. Het aantal leveranciers is nog groter. Dat maakt de selectie van de software lastig. Dat geldt ook voor de keuze van een ervaren leverancier. De kans dat u goede keuzes maakt kunt u eenvoudig vergroten met gestructureerde aanpak van het hele selectietraject. Een goed stappenplan is hierbij onmisbaar. Lees meer over het CRM stappenplan.


zo pakt u een CRM project aan

Lees dit voordat u
CRM software kiest

Tien belangrijkste stappen

Tien stappen op weg naar
de beste CRM oplossing