Wat is belangrijk bij de selectie van CRM software?
Hoe voorkomt u fouten bij CRM selectie?
Download het gratis e-boek over CRM software selectie.
Iedere minuut die u nu besteedt aan de selectie van software en een leverancier, verdient u straks ruimschoots terug met succesvollere salesprocessen.
Lastig om goede keuzes te maken
Toepassingen en functionaliteiten van verschillende CRM pakketten overlappen elkaar, waardoor het moeilijk is om onderscheid te maken. Daarnaast beloven sommige softwareleveranciers u meer dan zij kunnen waarmaken en kunnen adviseurs op dit terrein elkaar tegenspreken in wat nu écht het beste voor uw organisatie is.
Uiteindelijk mag u op basis van uiteenlopende meningen, visies, productinformatie, adviezen en voorkeuren de definitieve keuze maken. Daarvoor moet u zelf weten wat belangrijk is bij de keuze van CRM en hoe u tot een keuze komt. Alle informatie daarover is gebundeld in de CRM box van het ICT informatiecentrum. Daarmee leveren wij al vele jaren de meest gebruikte kennisbron bij de selectie van CRM software. U kunt de box hier bekijken en gratis en vrijblijvend aanvragen.
Fases in het selecteren van een CRM pakket
In de selectiefase richt u zich volledig op de keuze van een CRM pakket en de leverancier daarvan, die beide het beste passen bij uw organisatie en bedrijfsproces. Zeker is dat u alleen goede keuzes kunt maken als volledig duidelijk is hoe uw activiteiten rond klanten, prospects en andere relaties georganiseerd zijn. Dit onderzoekt u tijdens de voorbereidingsfase. U analyseert uw bedrijfsprocessen, definieert wat de rol is van bepaalde informatie binnen uw organisatie en bepaalt eisen en wensen. Daarna richt u zich op mogelijke oplossingen.
U onderzoekt ook welke informatiebronnen er zijn en inventariseert de beschikbare CRM pakketten en leveranciers. De eerste globale scheiding tussen ‘niet bruikbaar’ en ‘mogelijk passend’ brengt u in deze fase aan. Dit resulteert in een longlist. Na een uitgebreide beoordeling van de software op de longlist stelt u een shortlist samen. Deze oplossingen onderzoekt u vervolgens gedetailleerd, inclusief de leveranciers ervan. Uiteindelijk kiest u twee of drie pakketten, waaruit u in de laatste fase uw CRM oplossing selecteert.
CRM software kiezen?
Dit is belangrijk!
Ziet u in de eerste fase van de selectie belangrijke aspecten over het hoofd, dan kan dit later grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de uiteindelijke keuze
Kansen en fouten in de voorbereiding
De selectie van een CRM pakket vraagt voldoende kennis van de markt, inzicht in het totale aanbod, veel geduld en de belangrijkste fase in het hele selectietraject: een goede voorbereiding. Worden in de eerste fase van de selectie belangrijke aspecten over het hoofd gezien, dan kan dit later grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de uiteindelijke keuze. Eén van de valkuilen bij CRM selectie is dat u zich in eerste instantie oriënteert op pakketten die een nieuwe versie zijn van wat u al gewend bent.
Risico daarvan is dat u straks een oplossing heeft die u eigenlijk al had en dat u voorbij bent gegaan aan de nieuwe mogelijkheden van nieuwe software. Alleen als u daar optimaal gebruik van maakt, profiteert uw organisatie straks van het nieuwe CRM pakket. Met een goede voorbereiding vergroot u de kans dat het selectietraject uiteindelijk leidt tot een goede softwarekeuze. Weet daarom precies waaruit een goede voorbereiding bestaat. Dit wordt allemaal beschreven in het Handboek Softwareselectie.
Checklist
Met de CRM checklists van het ICT informatiecentrum ziet u in iedere fase van het selectietraject welke aspecten in die fase belangrijk zijn. Zo voorkomt u dat u stappen overslaat en beschikt u doorlopend over een overzicht welke informatiebronnen voor u beschikbaar zijn. Een hulpmiddel bij het structureren van de oriëntatie-, selectie en implementatiefase van uw relatiebeheer pakket. Lees meer over de CRM checklist
Stappenplan
Het aanbod van CRM pakketten is groot en divers. Het aantal CRM leveranciers is nog groter. Dat maakt de selectie van de software lastig. Dat geldt ook voor de keuze van een ervaren leverancier. De kans dat u goede keuzes maakt kunt u eenvoudig vergroten met gestructureerde aanpak van het hele selectietraject. Een goed stappenplan is hierbij onmisbaar. Lees meer over het CRM stappenplan.
Maak gebruik van de CRM box!
Er is heel veel informatie voor u beschikbaar over de selectie van een CRM pakket. Al deze informatie is voor u gebundeld in de CRM box. U kunt er gratis en vrijblijvend gebruik van maken. Uw keuzes worden er beter door, u bent minder afhankelijk van externe specialisten, u voorkomt fouten en maakt beter gebruik van de kansen die selectie van nieuwe CRM software u biedt.