Online CRM | CRM systemen via internet - CRMsystemen.nl

Online CRM systemen

  • Wat zijn online CRM systemen?
  • Voor- en nadelen van online softwareoplossingen.
  • Meer weten of een online oplossing selecteren? CRM kennisbank
  • Online CRM systemen zijn niet meer weg te denken. Bijna alle customer relationship management oplossingen waaruit u nu uw keuze kunt maken, zijn online beschikbaar. De meeste zijn zelfs uitsluitend als webbased versie te gebruiken. Dat is een hele verandering met circa 15 jaar geleden, toen het nog de gewoonte was CRM systemen aan te schaffen en binnen uw eigen IT infrastructuur te installeren. Online software biedt veel gebruiksvoordelen, vraagt geen investering vooraf en is veiliger. Bij het maken van een keuze uit de paar honderd verschillende systemen, helpt de CRM box u.

    Alle CRM kennis bij elkaar

    Online CRM of CRM de cloud?

    Steeds meer organisaties die hun oude bedrijfssoftware vervangen voor nieuwe oplossingen, kiezen voor online versies. CRM was één van de eerste soorten bedrijfssoftware die bedrijven online zijn gaan gebruiken. Er zijn daardoor meerdere aanduidingen door ontstaan waarin woorden als online, webbased en cloud een rol zijn gaan spelen. Het gaat echter allemaal over hetzelfde. Met online CRM systemen wordt dezelfde software bedoeld als met webbased CRM of CRM in de cloud. Kijk dus ook gerust bij deze thema’s als u hierover meer wilt weten.

    CRM kopen of online

    Vroeger kocht u CRM software. Bij aanschaf betaalde u éénmalig een hoog bedrag voor de gebruiksrechten (licentie) en jaarlijks betaalde u voor updates en service. Naast aanschafkosten, waren de kosten voor de implementatie vrij hoog omdat er naast het configureren van de software ook een installatie van de software nodig was op uw eigen servers. Alles wat met onderhoud, updates, dataveiligheid en backups te maken had, kwam voor uw eigen rekening en dat maakte de beheerskosten eveneens vrij hoog.

    Bij online CRM systemen zijn de software en al uw data via internet voor u beschikbaar. In plaats van kopen ‘huurt’ u alle benodigde software, hardware en services voor een vast bedrag per maand. Dit bedrag kan variëren van enkele euro’s tot honderden euro’s per gebruiker per maand. Bijna alle CRM leveranciers bieden hun software in een online variant aan. Voordeel is dat u zelf niet meer hoeft te investeren in software, hardware en beheer. Het enige dat u nodig heeft is een laptop, tablet of telefoon en een internettoegang.

    Voordelen van online CRM

    Het online gebruik van CRM systemen biedt diverse voordelen. De belangrijkste daarvan leest u hieronder.

    • Onderhoud. Het beheer van CRM systemen verlangt regelmatig onderhoud. Bij online software heeft u er zelf geen omkijken meer naar. U belast uw eigen organisatie niet, hoeft er de kennis niet voor in huis te hebben, hoeft geen kosten meer te maken voor regelmatige updates en werkt altijd met de meest recente versie van de software.
    • Eenduidige data. Met customer relationship management software op uw eigen computers ontstaan er binnen uw bedrijfsnetwerk al snel eigen subsysteempjes met eigen opslag van voor anderen waardevolle relatiegegevens. In de praktijk kan dit leiden tot het niet toegankelijk zijn van data- of synchronisatieproblemen. Bij online oplossingen is de opslag per definitie centraal en daarmee de kans op problemen klein.
    • Overal toegang. Online CRM biedt u optimale flexibiliteit. Overal ter wereld heeft u via internet toegang tot het systeem waarvan u online gebruik maakt. Thuiswerken en werken op locatie zijn hierdoor eenvoudig mogelijk.
    • Geen investering. Het gebruik van online CRM software kost u een vast bedrag per periode, meestal betaalt u per maand en per user. U hoeft geen grote investering ineens meer te doen.
    • Flexibiliteit. Als u niet tevreden bent met de softwareoplossing of de door de leverancier geboden service kunt u uw contract opzeggen en overstappen naar een andere leverancier van online CRM. Dat gaat gemakkelijker en levert u minder financiële schade op dan in de situatie dat u de software gekocht en op uw eigen systemen geïnstalleerd zou hebben. U heeft hierdoor meer flexibiliteit.
    • Eenvoudige inbedrijfstelling. Het installeren en in gebruik nemen van nieuwe CRM software op uw eigen computersystemen vergt doorgaans veel tijd en verloopt zelden probleemloos. Maakt u gebruik van een online CRM dan duurt het gebruiksklaar maken van de software en het overzetten van de data meestal aanzienlijk korter.

    Nadelen van online CRM

    Aan het gebruik van online CRM systemen kunnen ook nadelen zitten.

    • Beveiliging van data.Als de CRM software en de data op uw eigen computers is geïnstalleerd, geeft u dat wellicht een groter gevoel van veiligheid dan in de situatie waarin u gebruik maakt van software via een leverancier van online CRM en uw eigen data doorlopend via internet tussen uw werkplek en de leverancier worden heen en weer gezonden. Toch is er geen enkele reden te twijfelen aan de beveiliging van uw data bij de leverancier. Laat u informeren over hoe de leverancier zijn beveiliging geregeld heeft.
    • Dataverlies. Alle gegevens over uw relaties zijn opgeslagen bij de leverancier van de online oplossing. Als de toegang tot uw data bijvoorbeeld door technische storingen niet mogelijk is, dan kunt u in theorie klantgegevens kwijtraken. Informeer bij de leverancier ervan hoe back-ups geregeld zijn, hoe wordt omgegaan met computerstoringen en of er een andere bron van uw data is zodat u niet zonder actuele gegevens zit als er onverhoopt iets mis mocht gaan.
    • Beperkte aanpassingsmogelijkheden. De leverancier van online CRM biedt zijn diensten meestal aan op basis van een standaardoplossing. Echt maatwerk is vaak maar beperkt mogelijk. Dat hoeft niet ongunstig te zijn. Het is sowieso verstandig maatwerk toevoegingen aan standaard CRM software te beperken.
    • Integratie. Online CRM systemen kunnen gebaseerd zijn op softwareplatformen en technieken die afwijken van de technieken die u zelf gebruikt. Dit kan problemen geven bij de integratie met softwareapplicaties die op uw eigen bedrijfsnetwerk draaien.

    Meer weten over online CRM systemen?
    Download gratis e-boeken en informatie via de CRM kennisbank

    Lees verder
    Online CRM voor thuiswerken