Stappenplan – CRM pakket kiezen

Met het juiste CRM pakket heeft u goed inzicht in klantrelaties, wordt uw acquisitie beter ondersteund en neemt uw klantgerichtheid toe. Een nieuw pakket moet gebruiksvriendelijk zijn, flexibel, beheersbaar én bedrijfsbreed worden geïntegreerd en ondersteund. Een CRM pakket kiezen is echter niet eenvoudig. Er zijn vele honderden leveranciers op de markt actief. Een goede, gefaseerde aanpak van het CRM selectietraject is daarom noodzakelijk.

Diverse criteria bepalen uiteindelijk de keuze van het customer relationship management pakket. Gebruiksvriendelijk is belangrijk, evenals de mate waarin het pakket past bij de branche waarin u actief bent. Daarnaast zijn kosten, flexibiliteit, beheersbaarheid en de koppeling met andere bedrijfssoftware belangrijk. Ook schaalbaarheid, het kunnen toevoegen van modules of updates en de mogelijkheden waarmee uw IT medewerkers zelf wijzigingen in de software kunnen aanbrengen, spelen een rol.

Overgeslagen stappen

Veel organisaties starten met een CRM pakketselectie zonder een helder beeld te hebben van wat men al heeft en wat men met het nieuwe software pakket wil bereiken. Vaak wordt vergeten om eerst een goede analyse van de huidige situatie te maken. Er wordt onvoldoende beschreven wat de bestaande werkwijze is, maar er wordt direct gefocust op hoe men wil gaan werken. Verbeterpunten worden echter pas zichtbaar als een beginsituatie en einddoel zijn bepaald. Ook wordt regelmatig verzuimd om de managementdoelen te benoemen en eerst de bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dit is van belang om bedrijfsbreed (management, marketing, verkoop, customer service en IT) draagvlak te creëren voor het implementeren van het nieuwe relatiebeheer pakket.

CRM pakket kiezen – stappen

De onderstaande stappen geeft een overzicht van alle fasen in het CRM selectie- en implementatietraject.

1. Opstartfase

  • Doelstellingen
  • Projectteam
  • Andere betrokkenen
  • Kostenposten
  • Planningen
  • Keuze voor integratie
  • Infrastructuur

2. Voorbereiding

  • Definitie van het bedrijfsmodel
  • Analyse van het bedrijfsproces
  • Opstellen van het informatieplan
  • Formuleren van eisen en wensen

3. Voorselectie

  • In kaart brengen en raadplegen van infobronnen
  • Samenstellen longlist
  • Eerste verzoek om informatie (RFI)
  • Inperken van longlist
  • Tweede verzoek om informatie (RFP)
  • Samenstellen shortlist
  • Eindselectie
  • Opstellen business case
  • Inzage in de kosten
  • Productpresentatie
  • Evaluatie
  • Referentieonderzoek
  • Voorlopige keuze

4. Beslissingsfase

  • Voorcontract
  • Fit-analyse
  • Contract

5. Implementatiefase

  • Voorbereiding
  • Configuratie
  • Installatie

6. Afsluitfase

  • Oplevering
  • Evaluatie
  • Praktijk

Een uitgebreide toelichting op dit stappenplan en meer informatie over het kiezen van een CRM pakket leest u in de CRM box. U kunt dit uitgebreide pakket met informatie en selectietools van het ICT informatiecentrum gratis ontvangen.


CRM pakket kiezen

Lees dit voordat u
CRM software kiest
Veel CRM software wordt impulsief aangeschaft. Met deze
11 belangrijke adviezen begint u verstandig.

Toon mij de adviezen

Tien belangrijkste stappen

Tien stappen op weg naar
de beste CRM oplossing
Neem geen ad hoc beslissingen, maar volg deze 10 stappen als u
CRM software gaat selecteren.

Toon de stappen