CRM overzicht | CRM begrippen en toepassingen – CRMsystemen.nl

CRM overzicht

Begrippen en toepassingen
  • Waarom CRM software gebruiken?
  • Functies en toepassingen in diverse branches en processen
  • Gebruik de CRM box bij het vinden van een oplossing
  • CRM software in bedrijfsprocessen

    CRM software wordt gebruikt binnen ieder bedrijfsonderdeel waarin contact bestaat met klanten en potentiële klanten of gegevens hierover beschikbaar moeten zijn. Het bedrijfsonderdeel dat het meest gericht is op CRM is uiteraard de verkoopafdeling. Daar vinden de meeste klantcontacten plaats en is het vooral van belang commerciële processen in goede banen te leiden.

    CRM kennisbank:
    alles over CRM

    Ook voor marketing is CRM functionaliteit essentieel. Marketing is weliswaar nauw verwant met sales, maar is – zeker bij grotere bedrijven – ondergebracht bij een aparte afdeling. Omdat het CRM systeem het hart vormt van alle klantinformatie, heeft het connecties met veel bedrijfsonderdelen, zoals:

    • Sales en verkoop
    • Marketing
    • Service
    • Financiële administratie
    • Inkoop, purchase
    • Orderverwerking
    • Logistiek
    • Supply chain

    Het wordt binnen die bedrijfsprocessen toegepast voor:

    • 360 graden klantbeeld
    • Account management
    • Contact management
    • Contactbeheer
    • Customer experience
    • Customer journey
    • Customer service
    • E-mailmarketing
    • Funnel management
    • Klachtafhandeling
    • Klantcommunicatie
    • Klantcontact
    • Klantendatabases
    • Klantgericht ondernemen
    • Klantgerichtheid
    • Klantloyaliteit
    • Klantreis
    • Klantrelatiebeheer
    • Klantrelaties
    • Klantsegmentatie
    • Klanttevredenheid
    • Leadopvolging
    • Marketing automation
    • Sales force automation
    • Sales intelligence
    • Sales management
    • Sales performance
    • Sales inzicht

    CRM aanduidingen

    CRM is een afkorting van customer relationship management. De meest letterlijke vertaling daarvan is relatiebeheer of eigenlijk klantrelatiebeheer. Het woord CRM wordt echter het meest gebruikt en dan in combinatie met de woorden software, systeem, pakket of oplossing. Daarnaast komt u ook deze aanduidingen tegen:

    • CRM applicatie
    • CRM tool
    • Relatiebeheersoftware
    • Relatiebeheersysteem
    • CRM in de cloud
    • Online CRM
    • Webbased CRM
    • Klantbeheer software
    • Klantbeheer systeem
    • Klantcontact software
    • Klantcontact systeem
    • Klantenservice software
    • Klantenservice systeem
    • Leadbeheer software
    • Leadbeheer systeem
    • Leadgeneratie software
    • Leadgeneratie systeem
    • Leadmanagement software
    • Leadmanagement systeem
    • Marketing platform
    • Marketing software
    • Mobile CRM
    • On premise CRM
    • Open source CRM
    • Sales automation software
    • Sales management system
    • Sales manager software
    • Social CRM
    • Verkoopsoftware
    • Verkoopsysteem

    CRM software in branches

    CRM software wordt in alle branches toegepast. De meeste oplossing zijn gericht op commerciële bedrijven en universele processen rond klanten, potentiële klanten, leads, prospects en andere relaties. Speciale CRM oplossingen zijn er voor ledenorganisaties, non profit organisaties of voor de zorg, waar het om patiënten gaat. Voor diverse bedrijfstakken en bedrijfsprocessen bestaan specifieke ERP oplossingen, waarvan CRM functionaliteit bijna altijd een onderdeel is. Ook via een ERP systeem kunt u dus een CRM oplossing realiseren.

    • Commerciële bedrijven
    • Ledenorganisaties
    • Non profit organisaties
    • Zorg

    CRM gericht op organisatiegrootte

    De toepassing van CRM is schaalbaar. Bij cloudoplossingen betaalt u per user. De functionaliteit van de software is voor één gebruiker hetzelfde als voor 1.000 gebruikers. Vaak zijn er weinig beperkingen in de hoeveelheid te verwerken data. Er is dus weinig onderscheid in functionaliteit tussen CRM voor hele grote organisatie en CRM voor kleine bedrijven. Neemt niet weg dat CRM aanbieders zich kunnen richten op specifieke doelgroepen en marktsegmenten. Hierdoor maken we in dit CRM overzicht onderscheid in:

    • CRM voor multinationals
    • CRM voor grote bedrijven
    • CRM voor het mkb
    • CRM voor zzp-ers

    CRM overzicht van dienstverleners

    Meestal kunt u voor de implementatie van de CRM software terecht bij uw leverancier. Maar het kan ook zijn dat u het gebruik van de software online regelt en zelf nog voor een specialist moet zorgen die u helpt bij het operationeel maken van uw CRM oplossing. Dienstverleners rondom CRM projecten kunt u vinden onder diverse benamingen:

    • CRM consultant
    • CRM specialist
    • CRM expert
    • CRM implementatiepartner