Waaruit bestaat een goede CRM implementatie?
Voorkom cruciale fouten bij het implementeren van een CRM systeem.
Gebruik de gratis e-boeken, stappenplannen en checklists (kennisbank).
Als het selectietraject niet goed wordt uitgevoerd, worden de gevolgen daarvan pas duidelijk bij de implementatie.
Installeren van CRM software
Dit komt steeds minder voor en hoeft u alleen nog maar te doen als u de CRM software los koopt en wilt gebruiken op uw eigen servers. Een lokale CRM oplossing heet dit of ‘on premise’. De software installeert u dan op uw eigen hardware. Databases koppelen, testen, internetconnecties voor mobiele toepassingen, dataveiligheid en bijvoorbeeld ook het onderhoud moet u allemaal zelf regelen.
Bij online CRM oplossingen regelt de leverancier dat voor u. U bent dan gebruiker van een altijd werkende en beschikbare oplossing. U heeft geen zorgen voor onderhoud, storingen of de veiligheid en backups van uw data. Bovendien is de toegang tot uw CRM systeem via internet overal mogelijk en daarmee de beschikbaarheid veel beter geregeld.

CRM project starten?
Lees de adviezen!
CRM configuratie
Tijdens de configuratiefase definieert u de werking en toepassing van de nieuwe CRM oplossing. Hiermee richt u het systeem als het ware in. Dat zult u zowel voor een nieuwe lokale als voor een nieuwe online CRM oplossing moeten doen. In deze fase legt u vast hoe het systeem met uw informatie moet omgaan, hoe u het wilt invullen en welke controles daarop moeten zijn. U bepaalt welke informatievelden straks gebruikt worden en hoe de informatiestromen zijn.
U bepaalt ook wie welke informatie mag invoeren of wijzigen. Per dataveld bepaalt u de eigenschappen van de informatie, u zorgt voor statussen, standaard communicaties via mailsjablonen, werkprocessen, enz. Dit alles resulteert in de uiteindelijke structuur en inhoud van de database die voor de opslag van de klantgegevens zorgt en alles wat nodig is om goed met uw CRM systeem te kunnen werken.
Neem de tijd en werk in stappen, zodat de ingebruikname van de nieuwe CRM software pas gebeurt als het systeem echt af is
Organisatorische aspecten van een CRM implementatie
Nieuwe bedrijfssoftware vraagt veel van uw organisatie, ook CRM software. Vaak zijn organisatorische wijzigingen noodzakelijk en veranderen de taken van medewerkers. Niet alle medewerkers schakelen straks even gemakkelijk over naar een nieuw CRM pakket. Een training leert toekomstige gebruikers snel de eigenschappen van de nieuwe software. Alvast een reeks veelgestelde vragen formuleren en beantwoorden werkt ook goed. Evenals een schematisch overzicht van salesprocedures. Hoe meer gebruikers vooraf bekend zijn met de wijzigingen, des te minder problemen zal de ingebruikname straks geven.
Implementeren kost tijd
Zet uzelf met een CRM implementatie niet onnodig onder druk. Neem de tijd en werk in stappen, zodat de ingebruikname van de nieuwe software pas gebeurt als het systeem echt af is en gebruikers er ook echt me kunnen werken. De stappenplannen, checklists en overzichten die u hiervoor nodig hebt, zijn onderdeel van de CRM box van het ICT informatiecentrum. Het aanvragen daarvan is sowieso een goed begin van een CRM selectie en implementatie.