Hoe pakt u uw CRM project aan?
Wat zijn de belangrijkste aspecten en adviezen voor uw CRM project?
Gratis toegang tot alle kennis via de CRM kennisbank
Kennis en informatie
Voor goede beslissingen over CRM software heeft u zelf kennis nodig. CRM projecten kunt u dan ook nooit helemaal uitbesteden. Zeker niet als het om de selectie ervan gaat, want de kans dat er iemand u daarbij 100% onafhankelijk kan helpen, is nihil. Er spelen altijd belangen. Ook in de verdere uitvoering van uw project en bij de implementatie moet u weten wat er gebeurt en snappen wat uw keuzes bepaalt. De kennis en informatie die u voor uw project nodig heeft, vindt u via de CRM kennisbank.
Organisatie
Ongeveer de helft van alle IT projecten leidt niet tot het gewenste resultaat. Ook te veel CRM projecten mislukken. Niet alleen omdat er te snel keuzes worden gemaakt, maar vooral omdat er geen goede uitgangspunten zijn, gebrek aan IT kennis aanwezig is bij de beslissers of er te weinig ervaring is met het uitvoeren van softwareprojecten. Dat het fout gaat, blijkt meestal pas als het project in vergevorderd stadium is. U kunt dat voorkomen.
Selectie
Dit is het lastigste onderdeel van het CRM project. Redenen hiervoor is dat de keuze groot is, de verschillen niet eenvoudig waarneembaar zijn en dat de eisen en wensen vooraf vaak niet goed gedefinieerd zijn. Bovendien selecteert u niet alleen de CRM oplossing, maar ook de leverancier. Een goede voorbereiding op het project en met name de selectie is dan ook essentieel. In de gratis CRM box vindt u een complete leidraad, inclusief stappenplan en checklists, voor CRM selectie.
Implementatie
Hier is kennis en ervaring belangrijk met de gekozen CRM software en uw bedrijfsprocessen. Dit is de reden dat het bij de selectie niet alleen gaat om de CRM software zelf, maar vooral ook om de partij die het CRM systeem voor u implementeert. Een slechte implementatie is funest voor uw CRM project, ook al maakt u gebruik van succesvolle CRM software. Ook hier is de voorbereiding enorm belangrijk en kunt u zich veel problemen besparen als u weet wat bij de implementatie belangrijk is. De CRM box helpt u daarom ook bij een succesvolle CRM implementatie.
Advies
Het is onmogelijk zelf alle kennis te hebben die nodig is voor een optimaal CRM project. Advies van ervaren specialisten helpt u bij het nemen van verstandige keuzes en goede beslissingen. Zowel leveranciers als CRM consultants kunnen u goed adviseren. Leveranciers adviseren kunnen u vanuit kennis en ervaring vooral adviseren over technische oplossingen en toepassingen. Voor onafhankelijk CRM advies over de keuze van een CRM oplossing kunt u beter terecht bij onafhankelijke CRM consultants.
Vraag en antwoord
In iedere fase van uw CRM project moet u beslissingen nemen op basis van kennis. Als ICT gebruiker is het natuurlijk logisch dat u niet dezelfde kennis heeft als een CRM leverancier of specialist. Daarom kunt u als voorbereiding op of tijdens de uitvoering van uw project, uw vragen voorleggen aan ons panel van CRM experts.
Organiseer uw CRM project met een goed stappenplan en doordachte checklists
CRM project aanpak
Van alle soorten bedrijfssoftware lijken beslissingen over CRM software het snelst te worden genomen. Om meerdere redenen is het is niet verstandig over één nacht ijs te gaan. Ook bij de keuze van CRM software moet u weten wat uw keuze bepaalt en hoe u het project in goede banen leidt. Alleen met de juiste kennis en een goede voorbereiding vergroot u de kans daarop. Lees verder over uw CRM project aanpak.
Belangrijkste CRM adviezen
Het ICT informatiecentrum heeft de belangrijkste tips en adviezen over het kiezen van CRM software, de selectie van een leverancier en het organiseren van uw CRM project voor u samengevat. Niet alleen de meest logische (en desondanks te vaak vergeten) tips en adviezen rond het selectie- en implementatietraject van CRM software komen aan de orde, u leest ook hoe u foute beslissingen kunt voorkomen, hoe u valkuilen omzeilt en hoe u ervoor zorgt dat het selectietraject zo optimaal mogelijk verloopt. Lees hier de belangrijkste CRM adviezen.
Start u een project?
Ontvang dan alle informatie over CRM selectie, implementatie en het organiseren en uitvoeren van uw CRM project als onderdeel van de gratis CRM box. U ontvangt dan tevens een exemplaar van het boek ‘Komt een CEO bij de IT dokter’. In dit boek worden de grootste en meest herkenbare barrières voor een succesvolle CRM selectie genoemd en leest u over de oplossingen om dit te voorkomen. Bekijk de CRM box.