Wat is social CRM?
Voor- en nadelen van social CRM oplossingen
Meer weten of een CRM oplossing selecteren? CRM kennisbank
Social CRM heeft zich sterk ontwikkeld door de steeds grotere invloed van social media binnen klantrelaties en zakelijke processen. Het betreft zowel de techniek, software, strategie en de processen die erop gericht zijn dat organisaties hun klanten en relaties eenvoudig kunnen bereiken via social media.
De meeste CRM oplossingen bieden goede mogelijkheden om klantcontact en klantenservice via social media te laten verlopen, naast de gebruikelijke communicatiekanalen zoals telefoon, mail en online chats. Op de toepassingen, mogelijkheden, voordelen en nadelen van social CRM geven enkele kennispartners van het ICT informatiecentrum hieronder hun visie.
Wat is social CRM?
Social CRM staat voor de integratie van social media kanalen met CRM software. De wijze waarop we met elkaar communiceren is door de komst van sociale media sterk veranderd. Kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook hebben ervoor gezorgd dat we makkelijker, sneller, maar bovenal op grotere schaal informatie delen. Ook in de wereld van CRM heeft dit een belangrijke ontwikkeling teweeg gebracht.
Social CRM benadrukt de extra contactmomenten die er zijn via de social media. Two Visons
De klant heeft door sociale media meer macht gekregen. Bedrijven moeten dan ook anders naar hun klanten luisteren. Door social media te negeren, wordt veel waardevolle informatie gemist en ben je als organisatie niet in staat optimaal in te spelen op de wensen, behoeften en klachten van je (potentiële) klant. BrixCRM
Het begrip houdt in dat organisaties social media kanalen monitoren om aan sales, marketing en service te doen. Het stelt bedrijven in staat om via social trends te detecteren en in te spelen op problemen, klachten of opportuniteiten. Een specifieke toepassing in de food industrie: B2B voedingsbedrijven leveren aan retail, niet aan de consumer. Het monitoren van social media over hun merk kan hen helpen inzicht te verkrijgen in consumentengedrag (de eindklant) en zo verduidelijking te verschaffen over verkoopcijfers, stijgende of dalende omzetcijfers. Social media geeft B2B2C inzicht in hoe de C denkt over hun product. Cegeka
Voordelen social CRM
U slaat meer informatie van uw relatie op in uw CRM. Uw klant begeeft zich vaak op een of meerdere social media kanalen. Wat houdt hem bezig? Waar schijft hij over? Data die uw klantrelatie kan versterken. Two Visions
Het grote voordeel van social CRM is dat het een extra kanaal is dat het 360-graden beeld van de klant vervolledigt. Cegeka
Nadelen social CRM
De overschatting van de waarde van alle berichten die uw relaties delen of schrijven op social media. Lang niet alle data voegt iets toe aan de relatie die de persoon met uw organisatie heeft. Two visions
Het grote nadeel van deze vorm van CRM is dat het geen exacte wetenschap is. Er is nog altijd iemand nodig die de data moet interpreteren. Het is ook iets waar je je als bedrijf moet voor ‘organiseren’. Het is niet iets wat tussen neus en lippen kan gebeuren en het vereist specifieke skills. Cegeka
Meer weten over social CRM oplossingen?
Download gratis e-boeken en informatie via de CRM kennisbank
ICT informatiecentrum
CRMsystemen.nl is een kennisplatform van het ICT informatiecentrum over de selectie, implementatie en toepassing van CRM software. Met tal van eigen media, waaronder websites, boeken, gidsen, whitepapers en andere kennisproducten, is het ICT informatiecentrum sinds 2001 de grootste zelfstandige informatiebron over bedrijfssoftware, zakelijke ICT producten, diensten en leveranciers.
Meest bezochte pagina’s
CRM leveranciers
CRM kennisbank
CRM box
Wat is CRM
CRM software overzicht
CRM selectie
CRM boeken
ICT informatiecentrum
Dorpsstraat 73A, 3941 JL Doorn
Telefoon: 030 227 21 20
E-mail: info@ictinformatiecentrum.nl