Implementatie CRM systeem | Configuratie – CRMsystemen.nl

CRM implementatie – configuratie

  • Waaruit bestaat de configuratie bij een CRM implementatie?
  • Voorkom fouten tijdens de implementatiefase.
  • Laat uw project begeleiden door de unieke kennis van de CRM box

De tweede stap van de CRM implementatie betreft de configuratie van de software. Bij de configuratie definieert u de werking en toepassing van het nieuwe CRM systeem en richt u dit als het ware in. In deze fase gaat het om de functionaliteit van de oplossing en spelen het datamodel, gebruiksprocedures en de koppeling met andere systemen een rol.

Datamodel

Rond een CRM systeem gaat het om veel informatie over klanten en relaties, alle communicatie met hen en alle interne data rondom klantprocessen en uw commerciële activiteiten. Omdat er hierdoor veel opslag van gegevens is, is een goed datamodel belangrijk. Met het datamodel legt u tijdens de implementatiefase vast op welke manier informatie (data) in het nieuwe systeem wordt opgeslagen. U bepaalt welke informatievelden straks gebruikt worden en hoe de informatiestromen zijn. Per informatieveld bepaalt u de eigenschappen van de informatie. Dit vertaalt zich in de uiteindelijke structuur en inhoud van de database die voor de opslag van de gegevens zorgt en die de kern van uw CRM systeem vormt.

Gebruiksprocedures

De meeste gegevens hebben pas waarde in combinatie met andere gegevens. Bepaal in procedures de volgorde waarin gegevens ingevoerd moeten worden in het CRM systeem, welke informatievelden niet zonder het invullen van andere informatievelden kunnen, enzovoort. Voorbeeld: het invoeren van voorletters in combinatie met de achternaam is verplicht. Met goede procedures voorkomt u wildgroei van nutteloze gegevens en vergroot u de kans op bruikbare informatie.

Koppeling met andere systemen

Steeds vaker wordt een CRM systeem gekoppeld met andere bedrijfssoftware. Vaak zijn hier al standaard oplossingen voor, soms is maatwerk nodig om de systemen met elkaar te laten communiceren. Als u straks data uit andere bestanden met het nieuwe CRM systeem integreert, dan is het nodig om een goede analyse te maken van de informatie die door beide applicaties wordt aangevuld of uitgewisseld. Bepaal ook hoe informatie uit andere systemen in de nieuwe software oplossing weergegeven moet worden.

Testen en wijzigen CRM systeem

In de configuratiefase is het nog relatief eenvoudig om wijzigingen aan te brengen in de werking van het nieuwe CRM systeem. Controleer en test doorlopend of de functionaliteit optimaal voldoet aan alle eisen en wensen. Check en dubbelcheck. Vraag gebruikers om tussentijdse beoordelingen en biedt de ruimte voor kritische kanttekeningen. Nu kunt u nog relatief eenvoudig wijzigingen aanbrengen. Na de configuratie en zeker als de gehele implementatie van de software is afgerond, zijn aanpassingen lastiger realiseerbaar.

Uw CRM implementatie zo goed mogelijk aanpakken?
Gebruik alle beschikbare kennis