Opgelet bij de keuze van CRM software - CRMsystemen.nl

Opgelet bij de keuze van CRM software

Er worden vaak te snelle beslissingen genomen over de keuze van CRM software. Na het bekijken van een paar demo’s, het uitproberen van een testversie, het bezoeken van commerciële vergelijkingssites of het verhaal van een collega-ondernemer, wordt al snel geconcludeerd wat de beste oplossing is. Dat is niet de meest verstandige weg. Ook aan de selectie van CRM software en de uitvoering van het project zitten namelijk veel meer aspecten, dan er op het eerste gezicht lijken te zijn. En ook hier geldt dat een verkeerde keuze of een slecht uitgevoerd project uw organisatie jarenlang kunnen blijven achtervolgen.

Nieuwe CRM oplossingen

Snelle keuzes worden gemaakt, omdat ogenschijnlijk al bekend is wat CRM software is en kan. De kans dat u direct al bij het zien van de eerste nieuwe CRM oplossingen enthousiast bent, is dan ook groot. Moderne CRM software oogt al snel beter dan u gewend bent, de online mogelijkheden spreken direct aan, de financiële drempels zijn laag en het omzetten van klantdata van de oude naar de nieuwe oplossing is relatief eenvoudig. Dus wat houdt u tegen om een snelle beslissing te nemen, zeker als er een aantrekkelijk aanbod wordt gedaan door de eerste aanbieder die weet dat u op zoek bent?

Onbekend met CRM functionaliteit

Organisaties die al lange tijd werken met CRM software kennen de basisfuncties. Voor bedrijven die nog helemaal geen CRM software gebruiken, is iedere basisfunctionaliteit van de software al snel een verbetering. Deze kennis en ervaring moeten niet het uitgangspunt zijn bij de keuze van nieuwe CRM software. Leidend moet zijn wat nieuwe CRM software kan en welke functionaliteit daarvan uw organisatie de komende jaren verder kan helpen.

Aanpak selectietraject

Verdiep u dus eerst in de mogelijkheden van CRM oplossingen die nu beschikbaar voor u zijn. Onderzoek de functionaliteit daarvan. Spreek specialisten daarover. Die zullen als leverancier of consultant niet altijd onafhankelijk zijn, maar dat maakt hun kennis over het product niet minder waardevol. Onderzoek in deze fase van het selectietraject ook de ervaringen van gebruikers. Nadat u een compleet overzicht heeft van nieuwe mogelijkheden, kunt u bepalen welke daarvan voor u nuttig en waardevol zijn. De kans is groot dat dit totaalbeeld aan CRM mogelijkheden u inspireert om uw salesproces anders in te richten dan u eerst van plan was. Zo wordt de commerciële impact van de keuze van uw CRM systeem ineens heel groot. Te groot om te snel een beslissing over te nemen.

Alle informatie over het goed en verstandig selecteren van een CRM oplossing vindt u in de CRM box.


Tien belangrijkste stappen bij keuze van CRM software

Tien stappen op weg naar de beste CRM oplossing
Neem geen ad hoc beslissingen, maar volg deze 10 stappen als u
CRM software gaat selecteren.