Belangrijk bij de keuze van CRM software - CRMsystemen.nl

Belangrijk bij de keuze van CRM software

  • Wat u moet weten bij CRM selectie
  • Voorkom onnodige fouten bij uw CRM project
  • Download gratis informatie via de CRM kennisbank

Bij de keuze van CRM software worden vaak te snelle beslissingen genomen. Na het bekijken van een paar demo’s en proefversies, het bezoeken van commerciële vergelijkingssites of het verhaal van een collega-ondernemer, wordt al snel geconcludeerd wat de beste oplossing is. Dat is niet altijd de meest verstandige weg. Ook aan de selectie van CRM software en de uitvoering van het project zitten namelijk veel meer aspecten, dan er op het eerste gezicht lijken te zijn. Een verkeerde keuze van CRM software moet vermeden worden. Uw organisatie kan hier nog jarenlang hinder van ondervinden.

Nieuwe CRM oplossingen

Snelle keuzes worden gemaakt, omdat ogenschijnlijk al bekend is wat CRM software is en kan. De kans dat u direct al bij het zien van de eerste nieuwe CRM oplossingen enthousiast bent, is dan ook groot. Moderne CRM software oogt al snel beter dan u gewend bent, de online mogelijkheden spreken direct aan, de financiële drempels zijn met CRM in de cloud laag en het omzetten van klantdata van de oude naar de nieuwe oplossing is vaak relatief eenvoudig. Dus wat houdt u tegen om een snelle beslissing te nemen, zeker als er een aantrekkelijk aanbod wordt gedaan door de eerste aanbieder die weet dat u op zoek bent?

Onbekend met CRM functionaliteit

Organisaties die al lange tijd werken met CRM software kennen de basisfuncties. Over moderne technieken en oplossingen is bij hen vaak minder bekend. Voor bedrijven die nog helemaal geen CRM software gebruiken, is iedere basisfunctionaliteit van de software al snel een verbetering. Deze kennis en ervaring moeten niet het uitgangspunt zijn bij de keuze van nieuwe CRM software. Leidend moet zijn wat nieuwe CRM software kan en welke functionaliteit daarvan ervoor zorgt dat uw organisatie klantgerichter wordt en in meerdere opzichten verbetert.

Aanpak selectietraject

Verdiep u dus eerst in de mogelijkheden van CRM oplossingen die nu beschikbaar voor u zijn. Onderzoek de functionaliteit daarvan. Spreek CRM leveranciers en andere specialisten daarover. Die zullen als leverancier of consultant niet altijd onafhankelijk zijn, maar dat maakt hun kennis over het product niet minder waardevol. Onderzoek in deze fase van het selectietraject ook de ervaringen van gebruikers. Nadat u een compleet overzicht heeft van nieuwe mogelijkheden, kunt u bepalen welke daarvan voor u nuttig en waardevol zijn. De kans is groot dat dit totaalbeeld aan CRM mogelijkheden u inspireert om uw salesproces anders in te richten dan u eerst van plan was. Zo wordt de commerciële impact van de keuze van uw CRM systeem ineens heel groot. Te groot om te snel een beslissing over te nemen.

Complete informatie over het optimaal selecteren en implementeren van een CRM oplossing vindt u in de CRM box.

Uw CRM project zo succesvol mogelijk uitvoeren?
Gebruik alle beschikbare kennis