CRM project: onderschat de keuze niet!

Van alle soorten bedrijfssoftware lijken beslissingen over CRM software het snelst te worden genomen. Om meerdere redenen is het is niet verstandig over één nacht ijs te gaan. Ook bij de keuze van CRM software moet u weten wat uw keuze bepaalt en hoe u het CRM project in goede banen leidt. Alleen met de juiste kennis en een goede voorbereiding vergroot u de kans daarop.

Ondoordachte beslissingen

De functionaliteit van CRM software is relatief eenvoudig te doorzien. Tenminste, als deze beperkt blijft tot het verwerken van relatiegegevens, basis contact management en het plannen en registreren van afspraken. Gaat het echter ook om sales automation, koppelingen met andere systemen, het analyseren van klantdata of branchespecifieke functionaliteiten, dan wordt de keuze al een stuk complexer.

Selectietools voor uw CRM project

Er bestaan online selectietools die u in een paar vragen vertellen welk CRM systeem u nodig heeft. Alsof u een auto uitzoekt met het antwoord op de vragen hoeveel wielen u wenst, welke kleur uw voorkeur heeft en waar u het vaakst naartoe rijdt. De uitkomst van dergelijke selectietools zijn dan ook meestal nauwelijks bruikbaar en betreft bijna altijd de leveranciers die voor die uitkomst betalen. Een goed en verstandig CRM project vraagt om meer keuzes, antwoorden en beslissingen, dan u online voorgelegd worden. Bovendien kiest u niet alleen de CRM oplossing zelf, maar ook een leverancier en ook daarin zijn de verschillen groot.

Wat is belangrijk?

  • Realiseer u dat de keuze voor een CRM oplossing er een voor meerdere jaren is. Kijk niet naar wat u nu, maar straks nodig heeft.
  • Kies niet voor een nieuwe oplossing voor wat u al heeft. Verdiep u in de technische mogelijkheden en functionele verschillen van CRM oplossingen, maar ook in allerlei nieuwe functionaliteiten die te maken hebben met cloudoplossingen en mobiele toepassingen.
  • Bedenk dat een CRM oplossing veel gebruikt gaat worden door meerdere medewerkers. Kleine beperkingen vallen niet op in een summiere testfase, maar worden grote irritaties als medewerkers er iedere dag mee te maken krijgen.
  • Laat u niet overrompelen door gratis demo’s. Waarschijnlijk zien alle nieuwe CRM oplossingen er mooier en beter uit dan u nu gewend bent. In hoeverre uw organisatie er baat bij heeft, blijkt niet in een korte testperiode.
  • De relatief lage kosten en snelle implementatie verlagen de drempel voor een snel besluit. Veel kosten gaan in het begin echter ook zitten in het leren werken met het nieuwe systeem. Beschouw dit niet als een experiment en weet zeker dat de CRM software die uw voorkeur heeft, ook echt de beste keuze voor uw organisatie is.

Dit zijn maar een paar facetten van het selecteren van een CRM oplossing. Lees meer over het selecteren van CRM software en het uitvoeren van uw project via de gratis CRM box van het ICT informatiecentrum. Dan bent u tijdig op de hoogte van de valkuilen, kunt u leren van wat andere organisaties voor u niet goed hebben gedaan en voorkomt u belangrijke aspecten over de software zelf en leveranciers over het hoofd te zien.


Lees ook dit over CRM software
CRM software overzicht
CRM selectie, zo kiest u een CRM systeem
Alle gratis CRM boeken