CRM systeem | Relatiebeheer ondersteuning - CRMsystemen.nl

CRM systeem

Een CRM systeem is ontwikkeld om een bedrijf te ondersteunen bij een klantgerichte aanpak en helpt om een klant op een persoonlijke manier te kunnen benaderen. Met een CRM pakket wordt het mogelijk gegevens over klanten individueel op te slaan, vaak is alles mogelijk om vast te leggen omtrent de contactpersoon. Andere gegevens die in een CRM systeem opgeslagen kunnen worden zijn onder andere de data van wanneer er contact is geweest met de klant, wie er toen contact heeft gehad met de klant en waarover gesproken is (verslaglegging). Doordat een CRM oplossing door meerdere mensen tegelijkertijd te gebruiken is, kunnen verschillende afdelingen binnen een bedrijf beschikken over up to date gegevens. Met CRM in de cloud is het ook mogelijk om plaatsenafhankelijk toegang te krijgen tot het CRM systeem vanaf elke plek. Dit betekent dus dat er ook vanaf mobile devices ingelogd kan worden in het CRM pakket. De enige voorwaarde is dat er een internetverbinding tot stand gebracht moet kunnen worden, iets wat tegenwoordig bijna overal een mogelijk is.

Interne en externe informatie

De gegevens vanuit een CRM systeem kunnen ook gebruikt worden voor het hervormen van de processen binnen een bedrijf. Met behulp van de informatie uit het CRM pakket kan opgemaakt worden welke afdelingen of welke processen aan verandering toe zijn of waar nog verbeteringen mogelijk zijn. Met als doel; meer aan de wensen van de klanten tegemoet komen. Het management heeft baat bij de gegevens die een CRM oplossing vrijgeeft, deze informatie kan hen helpen bij het maken van beleidsbeslissingen. Tevens kan het systeem aangeven welke klanten belangrijker zijn voor het bedrijf en welke minder belangrijk, oftewel de tijd en aandacht kan zo efficiënt mogelijk besteed worden. Hierdoor kan een bedrijf aanzienlijke kosten besparen en door efficiënter te ondernemen meer omzet genereren.

Een CRM systeem kan grote veranderingen teweegbrengen voor alle afdelingen binnen een bedrijf, maar op de lange termijn zou dit louter voordelen op moeten leveren.

Meer over CRM systemen

Een uitgebreide uitleg over CRM software, de toepassing ervan en andere aspecten leest u in het gratis boek ‘CRM software’, samengesteld door het ICT informatiecentrum. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

CRM systeem