CRM informatie - CRMsystemen.nl

CRM informatie

Om goed te kunnen inspelen op de behoefte van de klant is CRM informatie noodzakelijk. CRM staat voor Customer Relationship Management, een bedrijfsstrategie die de klant centraal stelt in plaats van het product of het proces en bestaat uit meer dan alleen gegevens die zijn vastgelegd, zoals naw, klanthistorie, surfgedrag en correspondentie. Belangrijke conclusies kunnen worden getrokken door al die gegevens te combineren en te analyseren in een CRM systeem.

CRM applicaties

Zoiets wordt geautomatiseerd gedaan door CRM applicaties, software waarmee klantcontacten en de interacties met klanten worden beheerd. In Nederland zijn enkele honderden CRM systemen in gebruik. De informatie uit het systeem is essentieel, het beheer van klantrelaties staat in bijna iedere moderne organisatie centraal omdat zij die niet voldoende inspelen op de wensen van de klant de concurrentiestrijd verliezen. De informatie afkomstig uit een CRM is niet statisch, er moet voortdurend getoetst blijven worden. De informatie bestaat uit relevante gegevens over klanten (bijvoorbeeld adressen), klantcontacten (zoals telefoongesprekken en mailverkeer) en een analyse van die contacten, met name de historie is hierin belangrijk. Tevens kan de informatie ook financieel van aard zijn: welke klanten hebben wat opgeleverd? Het bedrijf kan vervolgens concluderen of het bijvoorbeeld de juiste aanbiedingen en acties heeft uitgevoerd.

Inzicht

CRM geeft inzicht in wat de belangrijke klanten zijn. Klanten kunnen worden geclassificeerd zodat onderscheid kan worden gemaakt tussen meer en minder waardevolle klanten. Zo weet het bedrijf aan wie bijvoorbeeld het best kortingsacties kunnen worden gegeven. De CRM informatie stelt bedrijven dus in staat klantgericht te opereren. In de praktijk leidt dat tot een hogere klanttevredenheid, wat goed is voor winst, groei en continuïteit. Een goed Customer Relationship Management systeem betekent een goed relatiebeheer.

Er kan bijvoorbeeld worden bijgehouden of iemand al een klant is, bijna klant (hot prospect) of een lead (eerste fase van mogelijke klant). Op die manier kan er geregeld contact gelegd worden om van een lead klant te maken. Zonder CRM systeem is deze informatie bijna niet actueel te houden en voorhanden, met behulp van de geschiedenis van een relatie uit het CRM systeem is dit een stuk gemakkelijker. Klantinformatie wordt zorgvuldig opgeslagen en gekoppeld, waardoor de medewerkers kunnen zien welke contacten met de klant er zijn geweest.

Informatie uit het CRM kan dus een hoop tijd besparen, de administratie is netjes op orde en kansen kunnen beter worden benut. Op basis van deze informatie kan men zelfs besluiten bepaalde verliesgevende klanten te minder aandacht te schenken of zelf te weren.

Meer CRM informatie

Een uitgebreide uitleg over CRM software, de toepassing ervan en andere aspecten leest u in het gratis boek ‘CRM software’, samengesteld door het ICT informatiecentrum. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

CRM informatie