CRM softwareselectie - CRMsystemen.nl

CRM softwareselectie

Het is niet eenvoudig een antwoord te vinden op de vraag welke CRM systeem het meest geschikt is. Dit is namelijk sterk afhankelijk van de omvang en aard van uw bedrijf en de informatiesystemen die u al in huis heeft.

Verschillende CRM systemen
Multinationals zoals Shell en Unilever hebben tientallen tot honderden verschillende CRM systemen in gebruik. U kunt zich voorstellen dat een bedrijf als Unilever voor zijn consumentenportals op internet een ander soort CRM systeem (e-business CRM) inzet dan voor het relatiebeheer van haar afnemers, de supermarktketens (operationele CRM).

Richtlijnen voor de keuze
Er zijn wel een aantal richtlijnen die u kunt volgen bij het maken van uw keuze. Heeft u bijvoorbeeld behoefte aan de meeste CRM functies én heeft u niet extreem hoge eisen dan is een geïntegreerd CRM systeem de meest voor de hand liggende keuze.

Heeft u voor de meeste CRM functies al een goede oplossing in huis maar ontbreekt voor bepaalde functies zoals emailbeheer of business intelligence voldoende ondersteuning dan kunt u voor die onderdelen een ‘best of class’ oplossing selecteren. U stelt op deze manier uw eigen ‘best of breed’ systeem samen.

Is internet een dominant contactkanaal voor de organisatie, heeft u te maken met grote aantallen klanten en stelt u hoge eisen aan e-business ondersteuning, dan is een e-business CRM systeem het meest geschikt. Voor ontbrekende CRM functies moet u aanvullende software selecteren waardoor er een ‘best of breed’ systeem ontstaat.

Heeft u slechts behoefte aan een beperkt aantal CRM functies dan selecteert u een ‘best of class’ CRM systeem voor alleen die functies die u nodig heeft.

Heeft u verschillende typen klanten met verschillende bijbehorende bedrijfsprocessen en ICT ondersteuning dan kan het in bepaalde situaties beter zijn om voor beide type klanten een ander CRM systeem te selecteren. Bijvoorbeeld een e-business CRM systeem voor uw particuliere klanten en een operationeel CRM systeem voor uw zakelijke klanten.

Is de backoffice al geautomatiseerd met een ERP systeem (Enterprise Resource Planning) dan kan het veel voordeel bieden om ook het CRM systeem van de betreffende ERP leverancier aan te schaffen. U heeft dan één aanspreekpunt, in de regel minder licentie- en onderhoudskosten en de integratie van uw CRM systeem met het ERP systeem verloopt soepeler.