Social CRM | Toepassing - CRMsystemen.nl

Social CRM

Wat is social CRM? Wat kan een organisatie ermee, wat zijn de mogelijkheden, voordelen en nadelen? Enkele kennispartners van het ICT informatiecentrum geven u het antwoord.

Mogelijkheden

Social CRM benadrukt de extra contactmomenten die er zijn via de social media. Two Visons

Social CRM staat voor de integratie van social media kanalen met CRM software. De wijze waarop we met elkaar communiceren is door de komst van sociale media sterk veranderd. Kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook hebben ervoor gezorgd dat we makkelijker, sneller, maar bovenal op grotere schaal informatie delen. Ook in de wereld van CRM heeft dit een belangrijke ontwikkeling teweeg gebracht. De klant heeft door social media meer macht gekregen. Bedrijven moeten dan ook anders naar hun klanten luisteren. Door social media te negeren, wordt veel waardevolle informatie gemist en ben je als organisatie niet in staat optimaal in te spelen op de wensen, behoeften en klachten van je (potentiële) klant. BrixCRM

Social CRM houdt in dat organisaties social media kanalen monitoren om aan sales, marketing en service te doen. Het stelt bedrijven in staat om via social trends te detecteren en in te spelen op problemen, klachten of opportuniteiten. Een specifieke toepassing in de food industrie: B2B voedingsbedrijven leveren aan retail, niet aan de consumer. Het monitoren van social media over hun merk kan hen helpen inzicht te verkrijgen in consumentengedrag (de eindklant) en zo verduidelijking te verschaffen over verkoopcijfers, stijgende of dalende omzetcijfers. Social media geeft B2B2C inzicht in hoe de C denkt over hun product. Cegeka

Social CRM voordelen

U slaat meer informatie van uw relatie op in uw CRM. Uw klant begeeft zich vaak op een of meerdere social media kanalen. Wat houdt hem bezig? Waar schijft hij over? Data die uw klantrelatie kan versterken. Two Visions

Het grote voordeel van social CRM is dat het een extra kanaal is dat het 360-graden beeld van de klant vervolledigt. Cegeka

Social CRM nadelen

De overschatting van de waarde van alle berichten die uw relaties delen of schrijven op social media. Lang niet alle data voegt iets toe aan de relatie die de persoon met uw organisatie heeft. Two visions

Het grote nadeel van social CRM is dat het geen exacte wetenschap is. Er is nog altijd iemand nodig die de data moet interpreteren. Het is ook iets waar je je als bedrijf moet voor ‘organiseren’. Het is niet iets wat tussen neus en lippen kan gebeuren en het vereist specifieke skills. Cegeka

Meer over CRM software

Een uitgebreide uitleg over CRM software, de toepassing ervan en andere aspecten leest u in het gratis boek ‘CRM software’, samengesteld door het ICT informatiecentrum. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

social crm