CRM pakket selectie | Tips – CRMsystemen.nl

CRM pakket selectie tips

Het selecteren van een CRM pakket is moeilijk vanwege de vele keuzes, onder andere over de functionaliteit van de software en de ‘vorm’ waarin u van de software gebruik gaat maken. Kiest u een standaardpakket, een standaardpakket met maatwerk of volledig maatwerk? En wordt het een online customer relationship management oplossing, CRM in de cloud dus, of kiest u voor een on premise oplossing? In de CRM box, boeken, checklists en alle andere kennisproducten van het ICT informatiecentrum krijgt u talloze tips en adviezen over CRM pakketselectie. De kennis en informatie is afkomstig van een groot aantal software specialisten die als kennispartner aan het ICT informatiecentrum verbonden zijn en graag hun kennis en ervaringen met u delen.

Enkele tips uitgelicht

  • Veel CRM oplossingen voldoen al jaren en zullen dat naar alle waarschijnlijkheid nog wel even doen. Een nieuw pakket biedt nieuwe mogelijkheden en dat maakt het aantrekkelijk om over vervanging na te denken. Maar hoe noodzakelijk is de investering in een nieuw CRM pakket eigenlijk? Formuleer naast de argumenten om wél een nieuwe customer relationship management oplossing te kiezen ook een aantal argumenten om dat níet te doen.
  • Breng eerst precies in kaart welke functionaliteit u nodig heeft en wat de verdere eisen en wensen zijn voor het CRM pakket. Pas in een latere fase van de selectie kiest u de vorm waarin u van de software gebruik wilt maken. Door te snel keuzes te maken, loopt u het risico softwareoplossingen uit te sluiten die wellicht qua functionaliteit het best passen.
  • De informatie die u gaandeweg het selectietraject vergaart, stelt u telkens weer in staat om uw doelstellingen aan te scherpen of aan te vullen. Wijzig uw doelstellingen zodra daar een aanleiding voor is.
  • Bij de selectie van een CRM pakket kunt u het kaf snel van het koren scheiden door te vragen naar referenties. Ontbreken deze of wordt er erg moeilijk over gedaan, dan weet u genoeg. De softwarebedrijven of -adviseurs die succesvol bezig zijn, zullen referenties met plezier aan u prijsgeven.
  • Met de keuze en implementatie van nieuwe CRM software is veel tijd gemoeid. Start een selectie- en implementatietraject daarom op een moment dat die tijd beschikbaar is. Het is niet verstandig om dit traject in te gaan in tijden dat andere bedrijfsactiviteiten veel aandacht van u vragen.
  • Om inspiratie te krijgen voor het opstellen van uw eisen- en wensenlijst kan het zinvol zijn eens te kijken naar de functionaliteit van een CRM pakket waarvan u bij voorbaat weet dat deze voor uw organisatie veel te ‘groot’ is. U maakt dan wellicht kennis met functionaliteiten waar u zelf wellicht niet in eerste instantie aan gedacht had, maar die wel voor u belangrijk zijn.

Meer over een CRM pakket selectie

Wat maakt een CRM project succesvol? Wat laat een CRM project mislukken? De voorbereiding, de samenstelling van het projectteam en aanwezige kennis in een organisatie is van grote invloed op het verloop van een CRM project. Dit boekje gaat over welke factoren een nieuw CRM project maken of breken. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

crm pakket vergelijken