CRM pakket selectie | Stappenplan - CRMsystemen.nl

Stappenplan CRM pakket selectie

Met het juiste CRM pakket heeft u goed inzicht in klantrelaties, wordt uw acquisitie beter ondersteund en neemt uw klantgerichtheid toe. Een nieuw pakket moet gebruiksvriendelijk zijn, flexibel, beheersbaar én bedrijfsbreed worden geïntegreerd en ondersteund. Het kiezen ervan is echter niet eenvoudig. Er zijn vele honderden leveranciers op de markt actief. Een goede, gefaseerde aanpak van het selectietraject is daarom noodzakelijk.

Diverse criteria bepalen uiteindelijk de keuze van het customer relationship management pakket. Gebruiksvriendelijk is belangrijk, evenals de mate waarin het pakket past bij de branche waarin u actief bent. Daarnaast zijn kosten, flexibiliteit, beheersbaarheid en de koppeling met andere bedrijfssoftware belangrijk. Ook schaalbaarheid, het kunnen toevoegen van modules of updates en de mogelijkheden waarmee uw IT medewerkers zelf wijzigingen in de software kunnen aanbrengen, spelen een rol.

Overgeslagen stappen

Veel organisaties starten met een CRM pakket selectie zonder een helder beeld te hebben van wat men al heeft en wat men met het nieuwe software pakket wil bereiken. Vaak wordt vergeten om eerst een goede analyse van de huidige situatie te maken. Er wordt onvoldoende beschreven wat de bestaande werkwijze is, maar er wordt direct gefocust op hoe men wil gaan werken. Verbeterpunten worden echter pas zichtbaar als een beginsituatie en einddoel zijn bepaald. Ook wordt regelmatig verzuimd om de managementdoelen te benoemen en eerst de bedrijfsprocessen te optimaliseren. Dit is van belang om bedrijfsbreed (management, marketing, verkoop, customer service en IT) draagvlak te creëren voor het implementeren van het nieuwe relatiebeheer pakket.

CRM stappenplan

Het onderstaande stappenplan is een overzicht van alle fasen in het selectie- en implementatietraject.


  • Doelstellingen
  • Projectteam
  • Andere betrokkenen
  • Kostenposten
  • Planningen
  • Keuze voor integratie
  • Infrastructuur



[/tab]

  • Voorbereiding
  • Configuratie
  • Installatie

  • Oplevering
  • Evaluatie
  • Praktijk


Een uitgebreide toelichting op dit stappenplan leest u in de informatie van de CRM box. U kunt dit uitgebreide pakket met informatie en selectietools van het ICT informatiecentrum gratis ontvangen.

10 belangrijkste stappen bij CRM selectie

Leveranciers zullen proberen u te overtuigen dat hun pakket het best aansluit bij uw organisatie. Zorg er echter voor dat uw eigen visie leidend blijft. U kent uw markt, uw organisatie, de mensen en hun werkwijze het beste. Lees in dit whitepaper over de meest belangrijke fasen bij CRM selectie. Download de whitepaper hier gratis.


crm pakket