CRM selectie | Zo kiest u een CRM pakket – CRMsystemen.nl

CRM selectie

Bij CRM selectie kunt u kiezen uit een paar honderd CRM oplossingen. In de praktijk is het dan ook een lastige opgave om de software te vinden die optimaal voldoet aan uw eisen en wensen. Toepassingen en functionaliteiten van verschillende software pakketten overlappen elkaar, waardoor het moeilijk is om onderscheid te maken. Daarnaast beloven sommige softwareleveranciers u meer dan zij waar kunnen maken en kunnen adviseurs op dit terrein elkaar tegenspreken in wat nu écht het beste voor uw organisatie is. Uiteindelijk mag u op basis van uiteenlopende meningen, visies, productinformatie, adviezen en voorkeuren de definitieve keuze maken. Onderstaande informatie over de selectie van een CRM pakket helpt u daarbij, evenals de gratis CRM box. van het onafhankelijke ICT informatiecentrum.

Op deze pagina

Fases in het selecteren van een CRM pakket

In de selectiefase richt u zich volledig op de keuze van een CRM pakket die het best past bij uw organisatie en bedrijfsproces. Zeker is dat u alleen goede keuzes kunt maken als volledig duidelijk is hoe uw activiteiten rond klanten, prospects en andere relaties georganiseerd zijn. Dit onderzoekt u tijdens de voorbereidingsfase. U analyseert uw bedrijfsprocessen, definieert wat de rol is van bepaalde informatie binnen uw organisatie en bepaalt eisen en wensen. Daarna richt u zich op mogelijke customer relationship management oplossingen. U onderzoekt welke informatiebronnen er zijn en inventariseert de beschikbare software pakketten en leveranciers. De eerste globale scheiding tussen ‘niet bruikbaar’ en ‘mogelijk passend’ brengt u in deze fase aan. Dit resulteert in een longlist. Na een uitgebreide beoordeling van de software op de longlist stelt u een shortlist samen. Deze oplossingen onderzoekt u vervolgens gedetailleerd, inclusief de leveranciers ervan. Uiteindelijk kiest u twee of drie software oplossingen, waaruit u in de laatste en beslissende fase het beste relatiebeheerpakket selecteert.

Voorbereiding

De selectie van een CRM pakket vraagt veel kennis van de markt, inzicht in het totale aanbod, veel geduld en een goede voorbereiding. Worden in de eerste fase van de selectie al belangrijke aspecten over het hoofd gezien, dan kan dit later grote gevolgen hebben voor de kwaliteit van de uiteindelijke keuze. Met een goede voorbereiding vergroot u de kans dat het selectietraject uiteindelijk leidt tot een goede softwarekeuze, zodat u een customer relationship management pakket kiest die optimaal past bij uw strategie, uw doelstellingen en uw organisatie. Lees hier meer over de voorbereiding op CRM selectie.

CRM pakketten vergelijken

Hoe selecteert u uit de vele beschikbare oplossingen het CRM pakket dat het best voldoet aan uw eisen en wensen? Hoe stelt u een longlist samen en hoe komt u tot een shortlist? Lees hier meer over CRM pakketten vergelijken.

CRM checklist

Met de CRM checklist van het ICT informatiecentrum ziet u in iedere fase van het selectietraject welke aspecten in die fase belangrijk zijn. Zo voorkomt u dat u stappen overslaat en beschikt u doorlopend over een overzicht welke informatiebronnen voor u beschikbaar zijn. Een hulpmiddel bij het structureren van de oriëntatie-, selectie en implementatiefase van uw relatiebeheer pakket. Lees meer over de CRM checklist.

Stappenplan

Het aanbod van customer relationship management pakketten is groot en divers. Dat maakt de keuze van software die het best past bij uw organisatie er niet eenvoudiger op. Dat geldt ook voor de keuze van een ervaren leverancier. De kans dat u goede keuzes maakt kunt u eenvoudig vergroten met een goede voorbereiding en een doordachte, gestructureerde aanpak van het hele selectietraject. Een goed stappenplan is hierbij onmisbaar. Bekijk het CRM stappenplan.

Tips, aandachtspunten en valkuilen

Een CRM pakket is een belangrijk hulpmiddel in uw organisatie. Gaat u customer relationship management software selecteren, dan is het verstandig om goed op de hoogte te zijn van de visies, tips en adviezen rondom de software van kenners uit het vakgebied. Tips, adviezen en de ontwikkelingen volgens kenners vindt u terug in deze CRM selectie tips, aandachtspunten en valkuilen.

Meer over een CRM pakket selecteren

Wat maakt een CRM project succesvol? Wat laat een CRM project mislukken? De voorbereiding, de samenstelling van het projectteam en aanwezige kennis in een organisatie is van grote invloed op het verloop van een CRM project. Dit boekje gaat over welke factoren een nieuw CRM project maken of breken. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden.

CRM selectie