Implementatie CRM systeem | Tips – CRMsystemen.nl

CRM implementatie tips

CRM implementatie is lastig en vereist veel kennis over de technische en functionele eigenschappen van het customer relationship management systeem. In de CRM box, boeken, checklists en alle andere kennisproducten van het ICT informatiecentrum krijgt u talloze tips en adviezen over het optimaal uitvoeren van het implementatieproces. Bron hiervan zijn de tientallen software specialisten die als kennispartner van het ICT informatiecentrum hieraan hun bijdrage leveren.

Tips over CRM implementatie

  • De implementatie van een customer relationship management systeem heeft grote invloed op tal van werkprocessen. In één keer omschakelen naar het nieuwe pakket is daarom meestal niet verstandig. Fasering is beter. Het totale traject wordt er waarschijnlijk wel langer door, maar de kans dat u de gebruikers gemotiveerd houdt, is groter.
  • Eén van de grootste en ‘klassieke’ fouten is om de implementatie van een CRM systeem uitsluitend te beschouwen als een automatiseringsproject. Soft- en hardware hebben er natuurlijk alles mee te maken, maar de belangrijkste veranderingen zijn organisatorisch van aard. Besteed hier veel aandacht aan.
  • De implementatie van nieuwe software is het moment om uw organisatie in kaart te brengen. Kent u de knelpunten in de procedures en de zwakke plekken in uw organisatie, dan is het beter eerst hiervoor een oplossing te zoeken. Implementeer pas nieuwe relatiebeheersoftware als uw organisatie er ook echt klaar voor is.
  • Bij veel pakket leveranciers kunt u via hun website online demo’s bekijken van hun software. Vaak is er ook een proefversie beschikbaar die u via internet kunt downloaden. Maak er gebruik van.
  • Betrek de specialisten die u gaan begeleiden bij de implementatie ook al bij de selectie van de software. Er is hierdoor minder kennisoverdracht noodzakelijk en de efficiëntie van het project neem toe.