Implementatie CRM systeem | Configuratie – CRMsystemen.nl

CRM implementatie configuratie

Bij de configuratie definieert u de werking en toepassing van het nieuwe customer relationship management systeem en richt u het systeem in. In deze fase van de CRM implementatie spelen het datamodel, gebruiksprocedures en de koppeling met andere systemen een rol.

Datamodel

Omdat er veel opslag van gegevens is, is een goed datamodel belangrijk. Met het datamodel legt u vast op welke manier informatie in het nieuwe relatiebeheer systeem wordt opgeslagen. U bepaalt welke informatievelden straks gebruikt worden en hoe de informatiestromen zijn. Per informatieveld bepaalt u de eigenschappen van de informatie. Dit vertaalt zich in de uiteindelijke structuur en inhoud van de database die voor de opslag van de gegevens zorgt.

Gebruiksprocedures

De meeste gegevens hebben pas waarde in combinatie met andere gegevens. Bepaal in procedures de volgorde waarin gegevens ingevoerd moeten worden in het CRM systeem, welke informatievelden niet zonder het invullen van andere informatievelden kunnen, enzovoort. Voorbeeld: het invoeren van voorletters in combinatie met de achternaam is verplicht. Met goede procedures voorkomt u wildgroei van nutteloze gegevens en vergroot u de kans op bruikbare informatie.

Koppeling met andere systemen

Als u straks informatie uit andere bestanden met het nieuwe CRM systeem integreert, dan is het nodig om een goede analyse te maken van de informatie die door beide softwareoplossingen wordt aangevuld of uitgewisseld. Bepaal ook hoe informatie uit andere systemen in de nieuwe software oplossing weergegeven moet worden.

Werking CRM systeem

In de configuratiefase is het nog relatief eenvoudig om wijzigingen aan te brengen in de werking van het nieuwe CRM systeem. Controleer doorlopend of de functionaliteit optimaal voldoet aan alle eisen en wensen. Check en dubbelcheck. Vraag gebruikers om tussentijdse beoordelingen en biedt de ruimte voor kritische kanttekeningen. Na implementatie van de software zijn aanpassingen lastiger realiseerbaar.

Meer over een CRM implementatie

Wat maakt een CRM project succesvol? Wat laat een CRM project mislukken? De voorbereiding, de samenstelling van het projectteam en aanwezige kennis in een organisatie is van grote invloed op het verloop van een CRM project. Dit boekje gaat over welke factoren een nieuwe CRM implementatie maken of breken. U kunt het hier als e-boek aanvragen. Uw gegevens komen niet ter inzage van derden

crm systeem